RHF Vestfold
© 2024
Sist oppdatert:
6. november 2024
Årsklasser fram til 1949
R-200, 1920-modell
Ford T
Første eier:
Automobilruta Milde - Bergen
Eier under treffet:
Hordaland Veteranbuss Stiftelse
Denne ble registrert som den andre av tre 1919-modell T-Ford som Mildebilene startet opp med sommeren 1920.
Karosseriet var fra P.H.T. Schmidt. Inngang er bak, og på langbenkene er det plass til 10 passasjerer, og til en framme ved sjåføren.
R-200 ble solgt i 1932 til Mons Flesland som bygde den om til lastebil med nr. R-129. Under krigen ble den avskiltet og brukt som traktor.
Bussen ble til slutt lagret i et skur. På 1980-tallet ble den gitt gratis til Bilruta Fana - Os - Milde. De sendte den til Repstad Karosserifabrikk der bussen ble bygd opp igjen etter gamle bilder og tegninger.
Ble Beste Mini- midibuss.
R-759, 1929-modell
LQ International Chevrolet
Første eier:
A/S Arna Rutebilkjøring
Eier under treffet:
Veteranbussklubben BNR
Arna Rutebilkjøring brukte den på ruten mellom Arna og Bergen.
I 1935 overtok Nickolai Spjelkavik den til rutekjøring i området rundt Osterfjorden og i 1937 var det Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L som overtok den og brukte den i rutekjøring til 1942.
Deretter ble den solgt og fram til 1966 ble den brukt som traktor. Men i 2014 ble det startet et prosjekt med å rehabilitere den tilbake til buss, og denne jobben var fullført i 2019.
Z-11504, 1946-modell
Volvo B 513
Første eier:
Rutebilene Øybuss
Eier under treffet:
Interessegruppen Brødrene Hanssens Auto
Da freden kom til Norge i 1945 hadde Øybuss i Tønsberg 10 nye busser i bestilling, men med mangel på det meste fikk de tildelt bare ett chassis - og det er denne.
Den ble bygget på Larvik karosserifabrikk, og var den aller første bussen som ble levert til Vestfold etter krigen.
Da den ble levert hadde den en en sekssylindret bensinmotor på 5,65 liter - men etter kort tid ble den byttet ut med en 100 hk diesel-motor. Den gikk i ordinær rutetrafikk fram til rundt 1960, og ble deretter brukt som reservevogn fram til den ble satt bort med tanke på å bevare den for ettertiden.
Det er i dag Interessegruppen Brødrene Hanssens Auto som tar vare på bussen, og den har fått et fint miljø å være i, ved den gamle restaurerte museums-BP-stasjonen ved Borgheim på Nøtterøy utenfor Tønsberg.
Ble Beste buss i årsklassen til og med 1949.