Årsklasser fra 1965 - 1969

Flere bilder herfra kommer etterhvert

A-15067, 1965-modell

DAF TB 160 DS


Første eier:

Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler


Eier under treffet:

Veteranbussklubben SBC


A-15067 ble bygd hos Per Schøyen og satt inn på rute 33 Oslo – Hurum med stasjonering i Holmsbugarasjen.


I november 1975 ble den solgt og allerede i 1977 send til bilopphugger.


Da Veteranbussklubben i SBC fant den i 1995 sto den urørt. Karosseriet er pusset opp og innvendig restaurert. Fargene er som hos SBC på 60-tallet.

E-6225, 1966-modell

Volvo B 715-14


Første eier:

Gausdal Bilselskap


Eier under treffet:

Litra AS


Gausdal Bilselskap kjøpte syv Volvo B 715 av T. Knudsen karosseri i perioden 1962 – 1966, dette er den siste av dem.


E-6225 ble satt inn i ruta Lillehammer - Dombås.


Etter utrangering i 1985 ble det bestemt at bussen skulle bevares, og RHF arbeidsgruppe Lillehammer startet restaurering av den.

B-5468, 1966-modell

Scania-Vabis B56 58


Første eier:

AS Østfold Bilruter


Eier under treffet:

Veteranbussgruppa


Bussen gikk på ruten Mysen - Ydersbond før den ble solgt 1987-88.


I 1991 havnet den i Drammen, før Nettbuss Østfold kjøpte den i 2004.


Bussen er lakkert tilbake i sine opprinnelige farger og ellers i original stand.

F-5008, 1967-modell

Scania-Vabis CR76-59


Første eier:

Västerås Omnibus AB, Sverige


Eier under treffet:

Drammen og omegn Busshistoriske Forening


I Drammen var den 10 CR76-busser, men ingen av disse ble tatt vare på. Men i Västerås  hadde de noen helt identiske busser - og de tok vare på en.


Men i 1992 ble den solgt til en skraphandler, og derfra ble den hentet til Drammen og gjort i stand og lakkert slik de hadde sett ut i Drammen.

H-7545, 1968-modell

Scania-Vabis B76-63


Første eier:

Skien-Telemark Bilruter


Eier under treffet:

RHF Telemark


Buss 22 ble brukt til rutekjøring og turkjøring som ny og senere til skolekjøring og til slutt som
reservebuss fra 1992.


Den ble overlatt til Skien brannvesen i 1993 til bruk som øvelsesobjekt på Skien flyplass. Den rakk å bli med på en øvelse før RHF Telemark fikk reddet den.


Hele bakre rammeparti er skiftet ut på grunn av omfattende rustskader. Bussen har fortsatt originallakken fra Skien-Telemark Bilruter, og dette selskapets spesielle midtlanterne på taket er intakt. Alt inventar er originalt og viser slitasje og patina fra lang og tro tjeneste.

A-15667, 1968-modell

Volvo B57 - 65


Første eier:

Oslo og Follo Busstrafikk


Eier under treffet:

Lokaltrafikkhistorisk Forening


A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968.


Noe inn på 80-tallet ble den overført til skole-kjøring, da man ønsket å bevare den for ettertiden.


I 2007 fikk Sporveismuseet bussen gratis.

EUS 803, 1968-modell

Setra S 150 Kässbohrer


Første eier:

Bröderna Andersson


Eier under treffet:

Mats Klasson


Denne bussen har en spesiell historie. Første eier var Bröderna Anderssons Industrier i Ekenässjön - som er litt sør-øst for Jönköping i Sverige.


Dette er en møbelfabrikk, som fortsatt finnes i dag. De brukte bussen til utstilling av sine møbler - og kjørte rundt i Sverige om sommeren med den for å vise fram sine produkter.


I 2013 ble bussen solgt, og da først ble den omgjort tilbake til turbuss som kom opprinnelig var bygd som.


Ble Beste Utenlandsregistrerte buss.

E-15698, 1968-modell

Scania B 110


Første eier:

AS Torpa Bilruter


Eier under treffet:

AS Torpa Bilruter


E-15698 var ikke påmeldt treffet i Tønsberg, og derfor er det ikke noe informasjon om denne bussen i katalogen.


Bussen var brukt som rutebuss mellom Torpa og Dokka hele den tiden den var i bruk. Og den er sikret for framtiden i og med at opprinnelig eier fortsatt tar vare på den.

Bli' me' oss på hjul med historien