Årsklasser fra 1970 - 1974

R-47796, 1970-modell

Volvo BB 57


Første eier:

Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L


Eier under treffet:

Inge Mjelde-Åsheim


Indre Nordhordland Dampbåtlag hadde denne i sin avdeling på Høyland.


Etter fusjonen i 1974 med A/S Bergen Nordhordland Rutelag fortsatte den å trafikkere i sitt opprinnelige ruteområde.

Dagens eier la inn bud på bussen sommeren 2021, og fikk etter hvert kjøpt den. Han har reprodusert opprinnelig logo og dette er den eneste bussen som finnes i dag med fargene som BNR fikk etter fusjonen i 1974.


Ble Beste buss i Åpen klasse.

D-14842, 1971-modell

Volvo BB57-60


Første eier:

NSB Bilruter, Kongsvinger


Eier under treffet:

Åsnes Veteranklubb


D-14842 var en av ca. 15 Volvo BB57 som NSB Bilruter på Kongsvinger kjøptte.


Denne bussen var litt bedre utstyrt enn de andre, med høyryggede stoler, musikkanlegg og
8-spors kassettspiller


Dermed var det selvsagt til å brukes til turkjøring fra starten av.

CC 11463, 1971-modell

Mercedes-Benz O-317


Første eier:

AS Enebakkrutene


Eier under treffet:

Oslo og Follo Busstrafikk AS


Bussen ble lakkert i Winge-fargene, lys blå med mørkeblå striper og satt inn i turkjøring for Winge og Norsk Folkeferie.


Da Oslo og Follo Busstrafikk overtok Enebakk-rutene satset de på turkjøring i eget navn, og bussen ble lakkert i turfargene til OFB, som den har nå, og den er fortsatt urestaurert.

SN 24558, 1972-modell

Volvo B 57-60


Første eier:

Bergen-Nordhordland Trafikklag


Eier under treffet:

Veteranbussklubb BNR


Bussen ble kjøpt inn som turbuss og var for den tiden utstyrt med det aller beste: lydanlegg, regulerbare seterygger, leselys og friskluft-dyser.


De første årene ble den brukt så og si fast på turer i Norge, på oppdrag for Bennet Reisebyrå – men den fikk seg også noen turer til utlandet. Gjennom vinteren ble den for det meste brukt på skoleruter, men da med en fast sjåfør.

NN 16690, 1972-modell

Scania B 8058


Første eier:

Vest-Telemark Bilruter


Eier under treffet:

RHF Telemark


Postbussen gikk i rute fra Skien kl. 0500 og tok turen helt opp til Haukeli. Der snudde den og gikk tilbake til Skien, 6 dager i uken.


Postbussen var i drift fram til 1981, da den ble erstattet av en ny buss - men den gikk som reserve fram til 1988, da den ble satt på lager.


All post måtte lastes og losses med håndkraft, så det ble mange tunge løft - og på dager da trygden skulle utbetales var den lastet med flere millioner kroner i kontanter!


I 2021 overtok RHF Telemark den, og dette var dens første veteranbusstreff, selv om den er registrert som lastebil.


Ble Beste godsrutebil.

RE 39141, 1973-modell

Volvo B 57-55


Første eier:

Østerhus Bilruter A/S


Eier under treffet:

RHF Sør-Rogaland


Denne ble levert som halvturist med radio, seter med høy rygg og gardiner.


Etter hvert ble den brukt på de lengste rutene fra Tau til Årdal, Hjelmeland og Sand.


Tidlig på 80-tallet fikk den nyere seter med tidsriktig trekk, som også ble brukt taket, på sjåførstolen, billettbordet og på motorkassen. ØB vedtok å ta vare på i 1994, men brukte den på skoleruter helt fram mot århundreskiftet.


Den fikk sin opprinnelige helgule farge og originale logo tilbake, tidlig på 2000-tallet. og i 2017 ble bussen av RHF Rogaland.

ND 23345, 1973-modell

Scania B 110-63


Første eier:

A/S Siljan Bil


Eier under treffet:

RHF Telemark


Chr. Bjørge Karosserifabrikk i Skien startet i 1894, men i 1973 var det slutt på buss-bygging.


ND 23345 er den aller siste busslen som Chr. Bjørge leverte.

Denne gikk for det meste Skien og Siljan. Sist på 80-tallet ble den med over i Grenland Nord Trafikkselskap.


Bussen ble tatt ut av trafikk i 1992 og vinteren 2010 ble det satt fart i restaureringen - da fikk den blant annet nytt gulvbelegg og setetrekkene ble skiftet.


Ble Beste buss i årsklassen 1970 - 1974.

JC 36416, 1974-modell

Volvo B57-60


Første eier:

Vestoppland Bilselskap A/S


Eier under treffet:

Vestoppland Bussveteran


Som ny gikk denne på ruten mellom Fjellhaug i Totenvika og Gjøvik, og deretter på ruta Fjellhaug – Eina.


Etter at Eina-ruta ble nedlagt på 1980-tallet har bussen gått i ulike ruter på Østre Toten, fram til 1997.


Da ble motoren overhalt og ble lakkert og deretter overdratt vederlagsfritt til Vestoppland Bussveteran, som har pusset opp interiøret

KE 34375, 1974-modell

Volvo B 59-55


Første eier:

Drammen Kommunale Trikk


Eier under treffet:

Drammen og Omegn Busshistoriske Forening


KE 34375 var den siste av bare ni busser som VBK bygde med dette spesielle bybusskaros-seriet, og Drammen Kommunale Trikk kjøpte fem av dem.


Karosseriet ble ingen suksess, mye sikkert fordi prisen på det ble dyrere enn et turbusskarosseri. I 1991 ble den pusset opp i DKTs røde farge. Bussen har Wilson halvautomatisk girkasse.


PX 13618, 1974-modell

Volvo BB 57


Første eier:

Sørlandsruta


Eier under treffet:

Veteranbussklubben SamSør Agder


Denne bussen ble kjøpt til ruta mellom Mandal - Harkmark - Dal, der den gikk i rundt 10 år med samme sjåfør hele tiden.


Etter det ble bussen satt inn som skolebuss, først i Øvrebø, deretter i Lyngdal - fram til 1991.