Årsklasser fra 1950 - 1959

R-753, 1950-modell

Bedford OB


Første eier:

Bilruta Os - Bergen


Eier under treffet:

Hordaland Veteranbuss Stiftelse


R-753 ble bestilt høsten 1949, og disponent Asbjørn Sæbø var selv med å designe karosseriet.


Fra 1951 gikk den på oppdrag for Vest Norges Turistbiler A/L, og fikk da satt inn overlysvinduer, og den opprinnelige Bedford-motoren på 72 hk ble skiftet ut med en Chevrolet motor på 116 hk.


I 1959 ble den utlånt til Osterøy Billag, som valgte å kjøpe den. Den ble da den eneste bussen på Osterøy som hadde gardiner, og fikk derfor navnet Bestastovo på folkemunne.


I 1992 hentet Pan Veteranbusser bussen tilbake til Os, og i 2000 sto bussen ferdig restaurert i fargene til tidligere Bilruta Os-Bergen.


Ble Beste snutevogn og den fikk også diplom for 20-års deltagelse på treffet.


Seinere fikk han også påmontert brøytefeste og brukte den til brøyting en vinter. Bussen ble avskiltet i desember 1959 og satt i en garasje der den stod i mange år. Nåværende eier fikk kjøpt bussen i 1997, som har stått innendørs i alle år.

H-16504, 1951-modell

Volvo LV 142


Første eier:

Karl Lia i Drangedal


Eier under treffet:

Henning Aasbø i Gjerstad


Lastebileier Karl Lia i Drangedal kjøpte denne bussen for å drive turkjøring. Han monterte større bakhjul på bussen for at den skulle bli bedre på vinterføre. Han måtte da bruke enkle hjul bak.


Det var ikke lett å drive turkjøring. Bussen ble derfor brukt til ulike slags oppdrag. Blant annet hentet han hjem sauer som hadde vært på sommerbeite, med bussen.

D-14890, 1952-modell

Volvo B513


Første eier:

Einar Elseth


Eier under treffet:

RHF Arbeidsgruppe Glåmdal


D-14890 gikk i rute mellom Kongsvinger og Skarnes, på begge sider av Glomma.


Sist på 50-tallet ble den overtatt av Statsbanenes Bilruter (NSB). Bussen er totalrenovert.

D-25745, 1952-modell

Scania - Vabis B62 S


Første eier:

AFHA Bilruter


Eier under treffet:

Ragnar Steien


D-14890 gikk i rute for AFHA bilruter fra 1952 til 1970, hovedsakelig i Alvdal og Folldal kommuner.


Bussen sto ute fra 1970 til 1994 og fikk en omfattende restaurering fra 1994 til 1999.


Ble Beste buss i årsklassen 1950 - 1959.

R-1143, 1954-modell

Scania - Vabis BF 61


Første eier:

Åsane Billag


Eier under treffet:

Hordaland Veteranbuss Stiftelse


Denne bussen ble levert til Norge i 1953, men hvordan den havnet i Bergen er uklart. Åsane Billag fikk tilbudet om å overta den.


På grunn av tyngden måtte den ha dispensasjon for å kjøre på hovedveien mellom Vågsbotn og Steinestø, dagens E39.


Bussen ble lagret fordi den skulle bevares som en fremtidig veteran. Den ble hentet fram i 1980 og rullemalt i de gule og blå Åsabil-fargene og i 1994 fikk den sine opprinnelige farger tilbake.

R-1265, 1956-modell

Scania - Vabis B 71-53


Første eier:

Åsane Billag


Eier under treffet:

Hordaland Veteranbuss Stiftelse


R-1265 ble etter endt tjeneste i Åsane Billag solgt til Teknisk Isolering i Drammen og brukt under utbyggingen av Mongstad i 1974 - 75.


Den ble så solgt men så fikk Gaia Bussveteran Tide hentet den i 1996 for å bevare den.


Den ble restaurert fram til 2007 og deltok på sitt første RHFs veteranbusstreff i Bergen i 2009 der den ble belønnet med publikumsprisen og beste 50-talls buss.

Z-6445, 1957-modell

Volvo B 725-05


Første eier:

O. Johansens Bilruter i Horten


Eier under treffet:

RHF Vestfold


Buss ”femogførr” ble bygget av Larvik Karosseri og levert O. Johansens Bilruter i mai 1957 som selskapets turbuss.


Bussen gikk som turbuss frem til 1968 og var ekstrabuss i rute frem til slutten av 70-årene.


Etter dette stod den tørt og godt innerst i bussgarasjen frem til 1992. Da gjorde plassmangel at den ble plassert i en hage, med presenning over. Her stod den frem til høsten 2006, da RHF Vestfold overtok bussen.


Denne bussen var en av de første som ble levert fra Larvik Karosseri med buete frontruter. Dette var så nytt at bussen måtte først leveres med foreløpige pleksiglassruter, inntil originalglassene var klare.


Foreningen har gjort en god del arbeid med den, slik at den i dag er både nylakkert og i god stand.

E-15668, 1957-modell

Scania - Vabis BF 73-58V


Første eier:

AL Gjøvik og Vardal Bilruter


Eier under treffet:

Vestoppland Bussveteran


Som ny gikk den som i Bybuss i Gjøvik. I 1965 ble den med inn i Vestoppland Bilselskap, og den ble solgt i 1974 og ble da campingbuss.


Sommeren 1995 ble den funnet i en skogkant i Kolbu, og var i ganske dårlig forfatning. Ildsjeler i daværende Gjøvik og omegn Veteranbussklubb fikk bussen i hus og startet restaureringa.

Z-6045, 1958-modell

Volvo B 725-05


Første eier:

Ludvig Paulsen Bilsentral


Eier under treffet:

RHF Vestfold


Bussen ble levert til Ludvig Paulsen Bilsentral i Horten i juni 1958, og de brukte den i rutetrafikk fram til ut på 70-tallet.


Da ble den solgt og gjort om til campingbuss. Den hadde deretter en litt omflakkende tilværelse, før RHF Vestfold kjøpte den i 2018.


Foreningen har gjort en del arbeid med denne, og det er gjort en kreativ løsning på det at det mangler noen seter, ved at det er laget en VIP lounge bak.


Bussen har bare 31 sitteplasser - men fremstår som et smykke. Det var nok mange som fikk sett denne under treffet, da den fungerte både som sekretariat og som en av bussene som ble brukt på turen til Verdens Ende.

S-7013, 1958-modell

Volvo B 725-05


Første eier:

Firda Billag


Eier under treffet:

Firda Billag


I årene 1954 - 68 fikk Firda Billag levert mange busser med karosseri fra Sandane
Karosserifabrikk, blant andre denne.


Men S-7013 fikk nytt karosseri i 1967, bygd av Repstad.


Bussen var brukt som rutebuss fram til 1990., og den er ikke blitt restaurert, men den er i god stand. Setene og motorkassen har fått nytt trekk, og den ble lakkert på nytt i 2008 i Firda Billag sine farger.


Den fikk diplom for 30-års deltagelse i Tønsberg, og dette var første gang 30-års-diplomet ble delt ut.