RHF Vestfold

© 2020

 Sist oppdatert: 7. januar 2020 

Ludvig Paulsen-bussen  -  Z-6045

Ludvig Paulsen-bussen er en Volvo B 725-05, 1958-modell. Ludvig Paulsen Bilsentraler var et selskap som hørte hjemme i Horten, men det ble borte da det ble en del av Norgesbuss Vestfold.


I Rutebil nummer 140 var det rikelig omtale av bussen i to artikler. Les dem her og her.



Her står Paulsen-bussen parkert inne på anlegget vi disponerer på Rød i Hof.


Bussen gikk i rutetrafikk fram til 70-tallet, da den ble solgt og omgjort til campingbuss.


Ludvig Paulsen kjøpte den etter en tid tilbake, og da selskapet ble oppkjøpt av Norgesbuss.


RHF Vestfold overtok den i 2002, men ble stående innendørs på vent på å bli renovert.


I 2015 ble den kjøpt opp av Paulsen-Buss AS, og de gjorde mye for å få den renovert. Men i 2018 kjøpte vi den tilbake.


Da vi overtok den igjen ble det gjort mye innvendig. Alle setene er trekt om, i det som viste seg å være det orginale stoffet. Dette fikk vi tak i takket være RHF sitt lager.


Den har bare 31 seter, men som dere ser er det laget en VIP-lounge i den, på grunn av manglende seter. Men det gjør jo at den har fått et ordentlig luksus-preg.


Nesten så godt som nytt.


Det er utfordrende å kjøre en buss med ratt på høyre side.


De som kjører den sier de føler at de sitter i grøfta, så her må man holde tungen rett i munnen.


Førerplassen er retaurert med nytt gulv og nye mansjetter på gir og håndbrekk.


Resultatet er blitt veldig bra.

Her følger noen eldre bilder av Paulsen-bussen.




Her er bussen pusset opp og på plass under RHFs Landsmøte i Sarpsborg i mai 2016.

Det blinker i ny lakk i Sarpsborg.

Ludvig Paulsens Bilruter var et selskap som høre hjemme i Horten.

Interiøret i bussen, sett forfra.

Her ser vi bussen bakfra.

Bakerst er det satt inn to bord - så her kan man gjøre litt kontorarbeid på tur.

Førerplassen ved motorkassen, og som dere ser er den høyrerattet.

I 1994 ble det laget en egen jubileumsavis for Ludvig Paulsen.

Her er et bilde fra tiden før den ble pusset opp.

Det er gjort mye jobb med denne, slik dette bildet viser.

Bli' me' oss på hjul med historien