RHF Vestfold
© 2024
Sist oppdatert:
6. november 2024
Modeller av gamle busser, fra Edition Atlas
Vår webansvarlig abbonerte på en serie med modeller av gamle busser som Edition Atlas ga ut. De var laget i metall, og er ca 13 - 14 cm lange. Det som er interessant med disse, er at de er modeller av ekte busser som er bevart og som finnes rundt i Europa den dag i dag!
Her er de som han fikk tilsendt:
Reo Speedwagon, 1946-modell.
Denne har kanskje noen sett i full størrelse? Reg.nr. på den er T-5769 Rutevogn - så ja, den er norsk.
Den er skiltet Molde - Trondheim. I dag er det Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistorisk Klubb som eier bussen, og her er deres hjemmeside: NRKK.
For ordens skyld vil vi bare ta med at på Vegvesents EU-kontrollside står det at den er en 1948-modell.
Den er 9,35 m lang, 2,71 m bred og 2,2 m høy.
Totalvekten er 6.804 kg og har en motor på 4.015 cm3 med 80 hk og når en toppfart på ca 70 km/t.
Den har 28 + 1 sitteplasser.
Bussene ble lagd i USA, og selskapet startet sin historie allerede i 1897. Etterhvert ble det oppkjøpt og gikk til slutt inn i historien i 1975.
IFA H6 B, 1958-modell.
Reg.nr. på denne er KN 46-50 og den er skiltet Werdau, som er en by 13 mil vest for Dresden i Tyskland - på grensa mot Tsjekkia. Da denne var ute i vanlig rutetrafikk, het landet DDR.
Fabrikken ble grunnlagt i 1898 og som mange andre opplevde de sammen-slåinger og oppkjøp og de ble beslag-lagt av myndighetene etter 1945 og produksjonen innstilt i 1959.
Den er 9,83 m lang, 2,5 m bred og 3,2 m høy.
Totalvekten er 12.000 kg og har en motor på 9.036 cm3 med 120 hk som gir en toppfart på ca 75 km/t.
Som man ser har den også slepekrok, og det er fordi disse bussene ble også levert med busshenger slik at de fikk med ekstra mange passasjerer.
Som enkel buss har den 32 + 1 sitteplasser.
Skoda 706 RTO, 1963-modell.
Reg.nr. på denne er EM 11-80. Den har ikke noe skiltkasse, sikkert fordi den for det meste ble brukt som turbuss.
Som dere ser hadde sjåføren egen dør, og på døra står det Kraftverkehr Eberswalde-Finow, som busselskapet som eide denne heter. Eberswalde-Finow ligger 56 km nordøst for Berlin, i det gamle DDR.
Den er 10,7 m lang, 2,5 m bred og 3,3 m høy.
Totalvekten er 13.259 kg og har en motor på 11.781 cm3 med 160 hk som gir en toppfart på ca 90 km/t.
Også disse bussene kunne leveres med busshenger for å få med flere passasjerer. Som enkel buss har den 37 + 1 sitteplasser.
Grunnleggeren startet med sykkelproduksjon i 1895, og i 1905 med biler og kort tid etter busser. Etter 1. verdenskrig fusjonerte de med Skoda, og den dag i dag kan man få tak i en helt ny Skoda buss, men i Norge under navnet Irisbus.
Leyland RTW 75, 1957-modell.
Reg.nr. på den er KLB 915 og den er skiltet Victoria Station. Som du sikkert skjønner er det en Londonbuss, og den er da fra selskapet London Transport.
Leyland hadde sin start i 1892, og ble etterhvert en del av Rover som til slutt gikk konkurs i 2005.
Den er 7,92 m lang, 2,438 m bred og 4,3 m høy.
Egenvekten er 12.000 kg og har en motor på 9.800 cm3 med 117 hk som gir en toppfart på ca 70 km/t.
Den har 56 sitteplasser, og 4 plattformer til stående passasjerer.
Fleischer S5, 1977-modell.
Reg.nr. på den er XV71-07. Den kommer fra selskapet Heide-Express i Kemberg, en by som ligger 13 mil sørvest for Berlin, og var en del av DDR da bussen var ny.
Bussen ble brukt som turistbuss, og derfor hadde den ikke skiltkasse.
Firmaet som bygde denne busstypen het Fritz Fleischer KG og hørte hjemme i Gera i DDR, og begynte sin busspro-duksjon rundt 1950.
Den er 12 m lang, 2,5 m bred og 3,04 m høy.
Totalvekten er 13.800 kg og har en motor på 9.840 cm3 med 190 hk som gir en toppfart på ca 70 km/t.
Den har 47+1 sitteplasser, og kunne leveres med skinnseter, bord, kjøkken og WC om ønskelig.
Mercedes-Benz O 3500, 1949-modell.
Reg.nr. på er AW 12-31745. Den kommer fra selskapet Reiser Reisen, som vi antar er det som i dag er i Ebersberg i Tyskland, rett øst for München.
Mercedes-Benz har en gammel historie, men typen O 3500 ble første gang trillet ut av fabrikken den 24. desember 1949. Allerede i 1953 ble den tidenes mest solgte bussmodell.
Den er 8,63 m lang, 2,42 m bred og 2,95 m høy.
Totalvekten er på 8.400 kg og den har en motor på 4.578 cm3 med 90 hk som gir en toppfart på 82 km/t.
Det er 29 + 1 sitteplasser og kunne leveres med panoramavindu.
Büssing D 2 U, 1951-modell.
Reg.nr. på denne er B - Z 629. Den er en gammel bybuss fra Vest-Berlin, og tilhørte selskapet BVG. Den er skiltet med rute 48 Tiergartenstr. Philhar-monie.
Büssing ble startet av Heinrich Büssing allerede i 1868, men da produserte han såkalte "veltepettere" - sykkelen med det enorme framhjulet. Først i 1903 kom bussproduksjonen ordentlig i gang.
Den er 10,4 m lang, 2,5 m bred og 4,02 m høy.
Totalvekten er på 10.000 kg og den har en motor på 9.842 cm3 med 150 hk som gir en topphastighet på ca 70 km/t.
Den har 70 sitteplasser og 17 ståplasser.
Det var først fra 1963 at den bakre foldedøra ble montert - før den tid hadde alle Berlins bybusser en åpen plattform bak.
Steyr 380q, 1955-modell.
Reg.nr. er O 508 - 722. Den er skiltet med Salzburger Hauptbahnhof og tilhører Kerschner-Reisen i Wieselburg i Østerrike.
Det er fortsatt mulig å leie denne bussen av selskapet til turkjøring!
Steyr startet i 1830 som produsent av geværer. Fra 1918 begynte de å produsere biler, og bussproduksjonen kom i gang i 1928. På 1990-tallet overtok Volvo bussproduksjonen, og i dag er det kun traktorer man får under navnet Steyr.
Den er 8,25 m lang, 2,4 m bred og 2,95 m høy.
Totalvekten er 8.600 kg og den har en motor på 5.322 cm3 med 90 hk som gir en topphastighet på 76,5 km/t.
Den har 29 + 1 sitteplasser.
Mercedes-Benz LoP 3500, 1935-modell.
Reg.nr. på den er DR 96699. Nok en Mercedes, men denne er svært spesiell.
Idéen bak denne strømlinjeformede bussen var en buss for rask transport på motorvegene. Og den kunne innredes som en konferanse og salongvogn, om ønskelig.
Den er 8,56 m lang, 2,37 m bred og 2,6 m høy.
Den har en motor på 7.400 cm3 med 95 hk som gir en toppfart på 120 km/t.
Som ekstrautstyr kunne man få varmtvannsanlegg, sofa, håndvask, radio, telefon, lenestol, kjøkken, kjøleskap og hvile- og konferanserom med skrivemaskinbord og arkivskap. Rett og slett ett rullende kontor!
Borgward BO 4000, 1953-modell.
Reg.nr. på den er AE 21-6438. Carl F. Borgward startet sin fabrikk i Hamburg-Altona i Tyskland med å lage radiatorer til forskjellige biler, men i 1924 konstruerte han sin første motorkjøretøy. Rett etter krigens slutt i 1945 kom buss og lastebilproduksjonen i gang.
Den er 8,68 m lang, 2,4 m bred og 3,5 m høy.
Totalvekten er på 7.390 kg og den har en motor på 4.962 cm3 med 95 hk som gir en toppfart på ca 75 km/t.
Den har 34 sitteplasser.
Brossel Jonckheere, 1957-modell.
Reg.nr. på denne er 1255 P og i skiltkassen står det 60 Liege Jupille.
Denne bussen er ett samarbeid mellom Brossel, som lagde understell og satt sammen busser, og Jonckheere som lage karosseri.
Jonckheere startet med å lage heste-vogner i 1881, og er i dag fortsatt i drift under navnet VDL Jonckheere.
Brossel ble i 1968 kjøpt av British Leyland.
Den er 8,88 m lang, 2,49 m bred og 3 m høy.
Totalvekten er 7.000 kg og den har en motor med 102 hk som gir en toppfart på ca 70 km/t.
Den har 26 sitteplasser og 40 ståplasser.
Denne tilhørte Société Nationale des Chemins de fer Vicinaux i Belgia - og var av de første bussene som ikke hadde konduktør, slik at sjåføren også tok imot betalingen.
Tatra 500 HB, 1950-modell.
Reg.nr. på denne er NG-79-80 og i skiltkassen under frontruta står det Stribro - Plzne - Stribro.
Det hele startet i 1850 med hestevogner og etter hvert jernbane-vogner. I 1897 kom den første bilen, og i 1950 kom første prototype på buss - men det var først i 1955 at de startet serieproduksjon av busser.
Den er 9,42 m lang, 2,35 m bred og 3 m høy.
Totalvekten er 11.655 kg og den har en motor på 9.884 cm3 med 125 hk som gir en toppfart på 65 km/t.
Den har 33 sitteplasser og 29 ståplasser.
Volvo B 375, 1957-modell.
Reg.nr. er DR 49.588 og i skiltkassen står det Aarhus - som røper at denne hører hjemme i Danmark.
Volvo startet i 1915 som en forsknings-avdeling hos SKF, og fra 1924 kom planene på bordet for å lage egne kjøretøy. I dag er Volvo verdens nest største bussprodusent.
Den er 10,09 m lang, 2,45 m bred og 2,75 m høy.
Den har en motor på 4.703 cm3 med 91 hk og gir en toppfart på ca 70 km/t.
Den har 33 sitteplasser.
Volvo B 616, 1953-modell.
Reg.nr. på denne er Y-169 og i skiltkassen står det Abbonerad. Denne bussen hadde vi i levende livet på RHFs treff i Tønsberg i 2005 - så dere finner bilde av orginalen her. Den ble også behøring omtalt i DVDen fra treffet.
Som man ser er den bygd med dør på begge sider, dette fordi den var klargjort for overgangen fra venstre-kjøring til høyrekjøring i Sverige i 1967.
Den er 8,8 m lang, 2,5 m bred og 2,85 m høy.
Totalvekten er 10.500 kg og den har en motor på 6.126 cm3 med 100 hk som gir en toppfart på ca 80 km/t.
Den har 31 sitteplasser.
Magirus-Deutz Saturn II, 1964-modell.
Reg.nr. er HH - XS 750, og den har internnummer 7450.
I skiltkassen står det 55 Rabenstr - Alsterufer som er to gater i Hamburg. Dette bekreftes av HH-skiltingen, som viser at den er fra Hansastadt Hamburg.
Den er 10 m lang, 2,5 m bred og 2,87 m høy.
Totalvekten er 9.500 kg og den har en motor på 7.983 cm3 med 125 hk som gir en toppfart på ca 80 km/t.
Den har 32 + 1 sitteplasser og 60 ståplasser.
Kässbohrer Setra S8, 1951-modell.
Reg.nr. er AW 52-3272. Bussen er fra Reisedienst Oberbach.
Det var tyske Georg Kässbohrer som begynte å produsere Setra-busser i 1911. Setra er en forkortelse for Selbsttragend - eller selvbærende på norsk.
Den er 9,3 m lang, 2,4 m bred og 2,7 m høy.
Totalvekten er 8.700 kg og den har en motor på 5.430 cm3 med 100 hk som gir en toppfart på ca 86 km/t.
Den har 36 sitteplasser.
Ikarus 66, 1955-modell.
I skiltkassen står det Budapest, så denne hører hjemme i Ungarn.
Ikarus fikk sin start i 1895 med produksjon av hestevogner, men da under navnet Uhri.
De første bussen ble bygd på 1920-tallet, og i 1948 endret de navnet til Ikarus. Ikarus 66 er en bybuss, mens Ikarus 55 var turbussutgaven.
Den er 11,4 m lang, 2,5 m bred og 2,9 m høy.
Totalvekten er 15.000 kg og den har en motor på 9.840 cm3 med 190 hk som gir en toppfart på 80 km/t.
Den har 41 sitteplasser og 31 ståplasser.
Fiat 306 / 3 Interurbano, 1972-modell.
Reg.nr. er BO 51 23 26.
Fiat ble grunnlagt i 1899, og deres produksjon av nyttekjøretøyer ble i årenes løp preget av både oppkjøp og fusjoner og finnes den dag i dag, men da under navnet Iveco.
Fiat 306 ble lansert i 1956 og produksjonen fortsatte helt fram til 1982.
Den er 11 m lang, 2,5 m bred og 3 m høy.
Totalvekten er 13.995 kg og den har en motor på 11.548 cm3 med 177 hk som gir en toppfart på 84 km/t.
Den har 62 sitteplasser.
Büssing Senator 12D, 1964-modell.
Reg.nr. er F - Z 10, og i skiltkassen står det 58 Farbwerke (Tor Ost).
Bussen har reklame fra møbelbutikken Segmüller i Frankfurt am Main i Tyskland.
Heinrich Büssing startet i 1873 med produksjon av utstyr til jernbanen, og fra 1933 kom produksjonen i gang med buss. i 1971 ble Büssing overtatt av MAN.
Den er 11,36 m lang, 2,45 m bred og 2,97 m høy.
Totalvekter er 14.000 kg og den har en motor på 7.148 cm3 med 145 hk som gir en toppfart på 88 km/t - og 75 km/t for de med automatgir.
Den har 29 til 33 sitteplasser og 57 til 75 ståplasser.
Star N 52, 1953-modell.
Reg.nr. er T 40 - 367. I skiltkassen står det Grudziadz, som er en polsk by - ca. 10 mil sør for Gdansk.
Fabrikken ble startet i 1832 og produ-serte da kjeler og kobberverktøy. I 1891 begynte de å lage trikker og jernbanevogner, og fra 1926 også busser.
Fabrikken ble kjøpt av MAN i 1999 og lagt ned.
Den er 8,4 m lang, 2,55 m bred og 2,75 m høy.
Egenvekten er 5.500 kg og den har en motor på 4.188 cm3 med 85 hk som gir en toppfart på ca. 70 km/t.
Den har 34 sitteplasser.
Scania-Vabis D 11, 1964-modell.
Reg.nr. er DAG 500, og den har SJ-logo på siden, så dette er en buss som tilhører Sveriges Järnvägar.
Scania-Vabis er jo godt kjent for oss, og historien til selskapet går helt til bake til 1891 da Vabis begynte å produsere jernbanemateriell.
Og for Scanias den går den tilbake til 1900 da de begynte å lage sykler og maskindeler.
Scania er forresten det latinske navnet på Skåne.
Den er 12.11 m lang, 2,45 m bred og 2,935 m høy.
Totalvekten er 14.800 kg og den har en motor på 11.000 cm3 med 190 hk som gir en toppfart på ca. 70 km/t.
Den har 50 sitteplasser og 25 ståplasser.
Leyland-Verheul Holland Coach, 1955-modell.
Denne har reg.nr. PB-40-19 og den har int.nr.: 134. I skiltkassen står det 7 Ringlijn Noord, som er en bussrute som finnes i flere nederlandske byer.
Bussen er laget i samarbeid med britiske Leyland og nederlandske Verheul.
Den er 9,11 m lang, 2,39 m bred og 2,8 m høy.
Totalvekten er 13.500 kg og den har en motor på 5.760 cm3 med 90 hk som gir en toppfart på ca. 75 km/t.
Den har 39 sitteplasser.
Robur Garant, 1958-modell.
Reg.nr. er RG 19-60. Denne bussen er fra DDR, men selskapet Robur-Werke i Zittau i Sachsen ble startet allerede i 1888.
De har laget alt fra tekstilmaskiner, sykler, motorsykler og biler til lastebiler og busser
Den er 6,1 m lang, 2,08 m bred og 2,65 m høy.
Totalvekten er 4.230 kg og den har en motor på 3.000 cm3 med 60 hk som gir en toppfart på 85 km/t.
Den har 18 sitteplasser.
Volvo B 57, 1972-modell.
Reg.nr. er HTU-791 og den tilhører Koillismaan Turistiauto OY i Iisalmi, midt i Sør-Finland, som i dag er en del av Pohjolan Matka.
I skiltkassen står det Tilausajo, som på norsk vil være noe slikt som Turbuss.
Den er 11,672 m lang, 2,534 m bred og 2,815 m høy.
Totalvekten er 15.000 kg og den har en motor på 6.724 cm3 med 210 hk som gir en toppfart på ca. 80 km/t.
Den har 37 sitteplasser.
Henschel HS 100 N, 1953-modell.
Reg.nr. er AH 22-4781, men det sies ikke noe om hvor denne bussen er fra.
Den er 9,85 m lang, 2,4 m bred og 2,8 m høy.
Totalvekten er på 11.300 kg og den har en motor på 6.126 cm3 med 100 hk som gir en toppfart på ca 75 km/t.
Den har 39 sitteplasser.